ABJZ!

Assalamualaikum, ABJZ? ABJZ tu apa? Apa tuu? Mesti semua pelik and maybe ada yang langsung tak berminat nak baca post ni. Nana tak kisah, cuma... nana nak bagitahu yang sebenarnya ABJZ tu shortform untuk Anda Bijak Jauhi Zina. 


Lama kan tak update blog kaaan. Erm okay, actually tak ada apape pun nak cerita. Cuma nana nak cerita sikitlah pengalaman nana time reorientasi haritu. Time reorientasi haritu, ada satu majlis ni, lebih kurang ceramahlah kan. Okay, kalau sebut pasal zina, mesti ada yang ambil remeh bukan? Mesti ada yang langsung taknak ambil berat bukan? Zina tu ada banyak cabang. Dan yang paling famous tu, mestilaa couple kan? Okay, couple ni kan perkara yang boleh mendekatkan diri kita dengan zina, dan jalan yang terbaik adalah.. kita elakkan diri kita untuk bercinta cinta ni. Nana ni bukannya baik sangat pun, nak tegur orang ke apa ke kan, nana pun pernah jugak lalui semua benda ni. Cuma kadang kadang, bila difikirkan balik, nana rasa sangat buang masa dengan benda benda ni semua. Lebih baik belajar, daripada ber'couple' ni, sebab itu memang tanggungjawab right? Okay, bukan tu ajee, nana sedih jugak bila setiap hari, dekat asrama.. mesti ada yang bercakap, yang menegur, tentang 'couple' ni dalam roll call. Sedangkan, ceramah dah, muhasabah diri dah, apa lagi yang belum? Bila nak sedar kawan? Nauzubillah. Nana dengan kawan kawan yang lain, dah buat kerja kitorang, dah lepas tanggungjawab kitorang, ikot koranglaa nak buat apa pun, buatlah. Nak suka boleh, nak bercinta tu boleh, tapi ada batas jugak kawan. Jangan manfaatkan orang lain untuk kesenangan korang. Fikir perasaan orang lain jugak. Banyak risiko kalau dah terlanjur, kawan. Fikir baik baik. Muhasabah diri kita balik. Kalau nak kata, nana pun ada jugak minat minat semua ni. Sebab itu lumrah hidup. Tak normallah seseorang tu kalau tak suka dekat sesapa. Setiap manusia pernah buat silap bukan? Tapi ingat, masih ada peluang untuk kita ubah diri kita ni. Nana cuma ingatkan korang, sebelum jadi sesuatu yang buruk. Kalau nana salah, tegur nana. Sama sama kita ubah. Dekatkan diri kita dengan Allah, dekatkan diri kita dengan kitab suci al-Quran, selalu beristighfar dan muhasabahdiri, Inshaa Allah kita mampu ubah diri kita. Wallahualam.


Surah Al-Isra:32 "Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)"

Sinii adalaa sikit gambar sekitar program ABJZ tu. Hahaha semangat, sebab seronok sangat program ni. Over excited xx Assalamualaikum!